Yayınlar
Ulusal ve Uluslararası Makaleler
- Çorapçı, F., & Mustafaoğlu-Çiçek, N. (2021). Çocukların haz erteleme etkinliğindeki olumsuz duyguları ve özdenetim becerileriyle ilişkili anne davranışları. Türk Psikoloji Dergisi, 36-63-79.
- Kamber, E., Kara, H. Ş. & Tahiroğlu, D. (2021). Relations between Fantasy Orientation, Pretense and Parental Attitudes in Preschool Children. Cukurova University Faculty of Education Journal, 50 (2) , 929-964.
- Soley, G., & Tahiroğlu, D. (2020). Bebeklik ve çocukluk dönemine odaklanan araştırmacılar için yol haritası: Bilimsel çalışmalar için etik ve pratik öneriler. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 4(1), 260-280.
- Kizildere, E., Aktan-Erciyes, A., Tahiroglu, D. & Goksun, T. (2020). A multidimensional investigation of pretend play and language competence: Concurrent and longitudinal relations in preschoolers. Cognitive Development, 54, 100870.
- Gluck. S. C., Tahiroglu, D. & Moses, L. J. (2020). A comparison of mother and father reports of children’s theory of mind: Further validation of the Children’s Social Understanding Scale. European Journal of Developmental Psychology.
- Tahiroglu, D., & Taylor, M. (2019). Anthropomorphism, social understanding, and imaginary companions. British Journal of Developmental Psychology, 37(2), 284-299.
- Friedlmeier, W., Çorapçı, F., Susa-Erdogan, G., Benga, O., & Kurman, J. (2019). Cultural variations in maternal regulatory responses during a waiting task. Culture and Brain, 7, 99-125.
- Benga, O., Susa-Erdogan, G., Friedlmeier, W., Çorapçı, F., & Romonti, M. (2019). Maternal self-construal, maternal socialization of emotions and child emotion regulation in a sample of Romanian mother-toddler dyads. Frontiers in Psychology, 9, 2680.
- Çorapçı, F., Benveniste, H., & Kancal, S. (2018). Does mothers‘ self-construal contribute to parenting beyond socioeconomic status and maternal efficacy? An exploratory study of Turkish mothers. Frontiers in Psychology, 9, 1245.
- Çorapçı, F., Friedlmeier, W., Benga, O., Strauss, C., Pitica, I., & Susa, G. (2018). Cultural socialization of toddlers in emotionally charged situations. Social Development, 27, 262-278
- Çorapçı, F., & Arıkan, G. (2017). Klinik psikolojide önleyici müdahale. Türkiye Klinikleri Dergisi, 2, 80-88.
- Yavuz, H. M., Yağmurlu, B., Çorapçı, F., & Aksan, N. (2017). Role of temperament, parenting behaviors, and stress on Turkish preschoolers’ internalizing symptoms. Social Development, 26, 109-128.
- Okur, E., & Çorapçı, F. (2016). Intracultural variations in emotion expression among Turkish children. Infant and Child Development, 25, 440-458.
- Çorapçı, F. (2015). Scope of Turkish research on human development. ISSBD Bulletin: Supplement to International Journal of Behavioral Development, 67, 26-30.
- VanderWege, B., Sanchez, M., Friedlmeier, W., Mihalca, L., Goodrich, E., & Çorapçı, F. (2014). Emotion displays in media: A comparison between Romanian, Turkish, Euro-American children books. Frontiers in Psychology, 5, 1-12.
- Tahiroglu, D., Moses, L. J., Carlson, S. M., Mahy, C. E. V., Olofson, E. L., & Sabbagh, M. A. (2014). The Children’s Social Understanding Scale: Construction and validation of a parent-report theory-of-mind measure. Developmental Psychology, 50, 2485-2497.
- Metin Orta, I., Çorapçı, F., Yağmurlu, B., & Aksan, N. (2013), Mediational role of effortful control and emotion dysregulation in the link between maternal responsiveness and Turkish preschoolers’ social competency and externalizing symptoms. Infant and Child Development, 22, 459-479.
- Çorapçı, F., Aksan, N., & Yağmurlu, B. (2012). Socialization of Turkish children’s emotions: do different emotions elicit different responses?Global Studies of Childhood, 2, 106-116.
- Friedlmeier, W., Çorapçı, F., & Cole, P. (2011). Emotion socialization in cross-cultural perspective. Social and Personality Psychology Compass, 5, 410-427
- Tahiroglu, D., Mannering, A. M., & Taylor, M. (2011). Visual and auditory imagery associated with children’s imaginary companions. Imagination, Cognition, and Personality, 31, 99-112.
Kitap/Kitap Bölümleri
- Çorapçı, F., & Buğan, B. (Basımda). Gelişimsel psikopatoloji perspektifinden çocuk yoksulluğu ve duygu düzenleme. A. Altan, D. Sarıtaş & B. Kaya-Kızılöz (Ed.), Kuramdan pratiğe duygu düzenleme. Koç Üniversitesi Yayınları.
- Vural-Yüzbaşı., D., & Buğan-Kısır, B. (under review). Önleyici müdahale programlarının Türkiye’deki tarihçesi. In F. Çorapçı & A. Doğan (Eds.) Önleyici müdahale bilimi: Araştırma ve çocuklara yönelik uygulamalar.
- Çorapçı, F., Müderrisoğlu, S., Sart, H. & Yeniad N. (2022). Istanbul95: An early childhood initiative to improve child development. In H. Şen & H. Selin (Eds.), Childhood in Turkey: Sociological, educational and psychological perspectives (p. 273-291). Springer.
- Çorapçı, F. (2020). Klinik psikolojide korunma ve önleme: Önleyici müdahaleler. M. Eskin, Ç. Günseli Dereboy, N. Karancı (Editörler), Klinik Psikoloji içinde (ss. 563-580). Istanbul: Türk Psikologlar Derneği.
- Dost-Gözkan, A., Kafescioğlu, N. & Tahiroğlu, D. (Eds.). (2017). Gelişim Psikolojisi ve Terapi Perspektifinden Oyun. İstanbul: Ozyegin Universitesi Yayinlari.
- Tahiroğlu, D. (2017). Oyun ve bilişsel gelişim. In A. Dost-Gözkan, N. Kafescioğlu, & D. Tahiroğlu (Eds.), Gelişim Psikolojisi ve Terapi Perspektifinden Oyun (12-48). İstanbul: Ozyegin Universitesi Yayinlari.
- Tahiroğlu, D. (2016). Hayal etmek çocuk işi! Çocukluk döneminde hayal gücü. In Ç. Aydın, T. Göksun, A. Küntay, & D. Tahiroğlu (Eds.), Aklın Çocuk Hali: Zihin Gelişimi Araştırmaları (297-317). Istanbul: Koc University Press.
- Aydın, Ç., Göksun, T., Küntay, A., & Tahiroğlu, D. (Eds.). (2016). Aklın Çocuk Hali: Zihin Gelişimi Araştırmaları. Istanbul: Koc University Press.
- Friedlmeier, W., Çorapçı, F., & Benga, O. (2015). Cultural perspective on emotional development in early childhood. In L. Jensen (Ed.), Oxford handbook of culture and development. New York: Oxford University Press.
- Çorapçı, F. (2012). Ailede duygu sosyalleştirme süreci ve çocuğun sosyoduygusal gelişimi. In M. Sayıl & B. Yagmurlu (Eds.), Ana Babalık: Kuram ve Araştırma (pp. 271-294). Istanbul: Koc University Press.
- Çorapçı, F., & Buğan-Kısır, B. (in press). Gelişimsel Psikopatoloji Perspektifinden Çocuk Yoksulluğu ve Duygu Düzenleme. In A.A. Atalay & D.S.Atalar (Eds.) Kuramdan pratiğe duygu düzenleme. Koç University Press.
- Moses, L.J. & Tahiroglu, D. (2010). Clarifying the relation between executive function and children’s theories of mind. In J. Carpendale, G. Iarocci, U. Müller, B. Sokol, & A. Young (Eds.), Self- and Social-Regulation: Exploring the Relations between Social Interaction, Social Cognition, and the Development of Executive Functions (pp.218-233). Oxford University Press.
Poster ve Sözlü Sunumlar
- Karan, P., Kömbe-Elazab, Z., Gürdal, L., Çorapçı., F, & Sümer, N. (2022). Sosyo-Duygusal Gelişimde Çocuk Mizacı ile Ebeveynin Ağlamaya Verdiği Tepkilerin Göreceli Rolü. Poster presented at the 3rd Developmental Psychology Symposium, Koç University, Istanbul, Turkey.
- Yıldız, E. & Tahiroğlu, D. (2022). Pretend Play in Preschoolers: Links to Cognitive and Creative Processes. Oral presentation presented at the 7th Lancaster Conference on Infant and Early Childhood Development, Lancaster University, Lancaster, United Kingdom.
- Yıldız, E. & Tahiroğlu, D. (2022). Investigating the Interplay between Pretend Play, Theory of Mind and Social Competence in Preschool-Aged Children. Poster session presented at the 7th Lancaster Conference on Infant and Early Childhood Development, Lancaster University, Lancaster, United Kingdom.
- Buğan-Kısır, B., Çorapçı, F., & Sümer, N. (July, 2022). The role of Turkish mothers’ self-construal on adolescents’ emotion socialization. Oral Presentation. The IACCP, Online Conference.
- Buğan-Kısır, B., Müderrisoğlu, S., Sart, Z. H., Yeniad, N., & Çorapçı, F. (June, 2022). The role of prenatal household chaos on infant development. Poster presented at the 26th Biennial Meeting of the International Society for the Study of Behavioural Development (ISSBD), Rhodes, Greece.
- Buğan-Kısır, B., Emre, I., & Çorapçı, F. (2022). HOME 0-3 yaş formu: Pilot çalışmadan bulgular. Poster presented at the 3rd Developmental Psychology Symposium, Koç University, Istanbul, Turkey.
- Kara, H. Ş. & Tahiroglu, D. (2022). Effect of story content on children's learning processes. Poster presented at the 3rd Developmental Psychology Symposium, Koç University, Istanbul, Turkey.
- Karan, P., Kömbe-Elazab, Z., Çorapçı., F, & Sümer, N. (2022). Turkish Fathers’ Involvement Matters for Toddlers’ Social-Emotional Outcomes in COVID-19. Poster presented at the 26th Biennial Meeting of the International Society for the Study of Behavioural Development (ISSBD).
- Buğan, B., Çorapçı, F., & Eroğlu Ada, F. (2022). Socioemotional Development in the Preschool Period: Investigating the Predictive Role of Temperament, Language Development, and Emotion Comprehension, Education and Science, 47(209), 1-23.
- Buğan, B., Eroğlu-Ada, F., & Çorapçı, F. (2022). Okul öncesi dönemde sosyo-duygusal gelişim: Mizaç, dil gelişimi ve duyguları anlama becerisinin yordayıcı rolünün incelenmesi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 47, 1-23.